Co to jest lobbing?
Co to jest lobbing?
autorem artykułu jest Maria Romanowska
Samo słowo lobby pochodzi z języka angielskiego (od łac. lobbium używanego na określenie galerii, portyku czy też pasażu) i oznacza hol, korytarz, kuluary. Takie kuluary brytyjskiej Izby Gmin były jedynym miejscem, gdzie mogli przebywać zwykli obywatele i biznesmeni. Tam też wyczekiwali oni na polityków, aby przedstawić im swoje sprawy do załatwienia. Z czasem nazwa ta oznaczała rozmowy w kuluarach, a potem grupy nacisku, których celem było wywieranie wpływu na członków Izby Gmin lub Izby Lordów
Zdefiniowanie pojęcia lobbingu nie jest rzeczą łatwą ze względu na wielowymiarowy charakter zjawiska Dlatego przytoczymy kilka określeń występujących w literaturze przedmiotu. Najogólniej lobbing można zdefiniować jako pewien zestaw technik wpływania na proces decyzyjny, które polegają na przekonywaniu przedstawicieli władz państwowych do określonych rozwiązań prawnych, administracyjnych czy problemowych Taka definicja wynika z traktowania lobbingu jako jednego z narządzi promocji biznesowej, podobnej do public relations i marketingu.
Według znanego autorytetu w dziedzinie marketingu Philipa Kotlera lobbing polega na kontaktowaniu się i przekonywaniu członków ciał ustawodawczych i urzędników państwowych do określonych rozwiązań prawnych i administracyjnych. Nieco inna i mniej lapidarna niż inne jest definicja polskich badaczy zagadnienia lobbingu. Otóż za lobbing uważają oni każde działanie, którego celem jest wywarcie wpływu na organy publiczne w zakresie: stanowienia prawa, kształtowania polityki państwa, przyjmowania planów lub programów strategicznych, w tym również lokalnych, rozstrzygania sporów, z wyłączeniem sporów rozstrzyganych przez organy wymiaru sprawiedliwości, mianowania na stanowiska, wydawania koncesji lub zezwoleń, zwalniania lub ograniczania obowiązków publicznoprawnych, gwarantowania kredytów oraz wydawania innych decyzji administracyjnych.
Na zwiÄ…zek z marketingiem wskazuje definicja Judith Symonds z Institute d’Etudes Politiques w Paryżu: lobbing jest przede wszystkim sposobem promocji idei i spraw. Jest to marketing idei. PodobnÄ… definicjÄ™ znajdujemy także w literaturze polskiej. Mówi na, że rzecznictwo interesów można okreÅ›lić jako zdolność do przekonania decydenta do zrobienia czegoÅ›, czego nie zrobiÅ‚by bez perswazji lobbysty lub tez do zaniechania czegoÅ›, co normalnie by realizowaÅ‚. Jeszcze inna polska definicja gÅ‚osi: lobbing to promowanie pomysłów i interesów w celu wywierania wpÅ‚ywu na okreÅ›lone dziaÅ‚ania lub decyzje.
Kolejne definicje lobbingu sÄ… rodem z Francji. Le Grelle Bernard uważa, że lobbing polega na stworzeniu sytuacji lub wpÅ‚ywaniu na niÄ… w celu spowodowania, poprzez wywieranie wpÅ‚ywu na wÅ‚adze paÅ„stwowe, jej ewolucji lub likwidacji, niezależnie od tego, czy chodzi tu o ustawÄ™, czy jedynie o rozporzÄ…dzenie w formie projektu, o dziaÅ‚anie zbiorowe, czy o dokumentacjÄ™ dotyczÄ…cÄ… gospodarki, finansów lub przemysÅ‚u. Natomiast Michel Bongrand, francuski specjalista od wizerunku dokÅ‚adnie wyjaÅ›nia, że dla niego nowoczesny lobbing okreÅ›lony jako prowadzenie kampanii na rzecz grupy ekonomicznej (politycznej, spoÅ‚ecznej, kulturalnej) jest wykonywany tak wobec klasy politycznej (…), jak wobec poszczególnych administracji. Osobista doktryna Bongarda jest nastÄ™pujÄ…ca: trzeba zawsze wykazywać partnerom dialogu, że dziaÅ‚ania zmierzajÄ… do umotywowania sÅ‚usznoÅ›ci żądaÅ„ grupy, na rzecz jej dowartoÅ›ciowania, uwypuklenia jej interesów, ma tylko jeden cel. W polityce należy sÅ‚użyć dobru publicznemu. W sprawach ekonomicznych również należy w sposób logiczny uwzglÄ™dniać interesy partykularne na tle interesu ogółu.
I na zakoÅ„czenie tego przeglÄ…du definicji, oddajmy glos francuskiemu lobbyÅ›cie Pierre’owi Servan-Schreiberowi, dla którego lobbing to obrona i reprezentowanie interesów osoby prywatnej wobec wÅ‚adz administracyjnych lub politycznych, które mogÄ… być zmuszone do podjÄ™cia decyzji powodujÄ…cych zmiany w otoczeniu ekonomicznym, prawnym lub finansowym klienta w sposób dla niego korzystny lub nie.
Pomimo, że powyższe definicje różnią się od siebie, to jednak zwierają również wiele wspólnych elementów. Jeżeli je uwzględnimy, możemy generalnie ująć, że lobbing polega na wywieraniu wpływu na podejmowanie decyzji w instytucjach władzy państwowej. Jest to więc przekonywanie, dostarczanie i pozyskiwanie informacji, które zmierza do promocji pewnych decyzji, działań lub rozwiązań. Cechą charakterystyczną tego procesy jest jednak specyfika grupy docelowej działalności lobbistycznej: stanowią ją przede wszystkim decydenci i ich współpracownicy z organów władzy publicznej. Należy jednak zwrócić uwagę, że nie każda forma wywierania takich nacisków na decydentów jest lobbingiem. Lobbing bowiem są to działania zgodne z prawem i powszechnie obowiązującymi standardami moralnymi, do których zaliczamy:
• wywieranie wpÅ‚ywu na podejmowanie decyzji w instytucjach wÅ‚adzy paÅ„stwowej,
• przekonywaniu decydentów i ich współpracowników,
• dostarczaniu i pozyskiwaniu informacji,
• promowaniu kreÅ›lonych dziaÅ‚aÅ„ i rozwiÄ…zaÅ„,
• komunikowaniu siÄ™ i kontaktowaniu z różnymi grupami,
• zmienianiu i tworzeniu prawa.
Lobbing łączy w sobie kilka zjawisk politycznych, które dosyć trudno jest określić precyzyjnie, a które związane są ze całym obszernym zagadnieniem wywierania wpływu na procesy decyzyjne. Dlatego też zjawisko lobbingu można rozumieć w szerszym lub węższym kontekście:
• W najszerszym znaczeniu lobbing oznacza podejmowane przez osoby indywidualne, grupy osób bÄ…dź instytucje dziaÅ‚ania majÄ…ce na celu wpÅ‚ywanie na decyzje wÅ‚adzy paÅ„stwowej czy samorzÄ…dowej, albo na administracjÄ™ publicznÄ….
• W bardziej ograniczonym zakresie lobbing oznacza próby presji na posłów w parlamencie. Dotyczy to nie tylko dziaÅ‚aÅ„ grup interesu, ale także wpÅ‚ywania samych posłów na innych posłów, w imieniu osób trzecich.
• Najwęższe znaczenie terminu lobbing dotyczy ukÅ‚adu powiÄ…zaÅ„ instytucjonalnych, których celem jest przygotowanie przez lobbystÄ™ strategii dziaÅ‚ania i wywierania wpÅ‚ywu na treść rozstrzygnięć legislacyjnych. A wiÄ™c lobbysta wystÄ™puje w tym przypadku jako reprezentant cudzych interesów okreÅ›lonej grup ludzi, od których otrzymuje niejako zlecenie ich reprezentowania.
--
Kredyty, konta, karty, lokaty
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Powstanie nowe superlotnisko?
Kobieta a mężczyzna – podstawowe różnice psycholo
[big]Znaczenie różnic kulturowych w zarządzaniu[/big]
Herbaty dla dzieci
Sony Ericsson K660i - test telefonu część 2 - by Marcel