Rola OECD we współczesnym świecie
Rola OECD we współczesnym świecie
autorem artykułu jest Maria Romanowska
Jednym z przeÅ‚omowych momentów w historii Europy po drugiej wojnie Å›wiatowej byÅ‚o przemówienie amerykaÅ„skiego sekretarza stanu George’a Marshalla 5 czerwca 1947 roku na Uniwersytecie Harvarda. ZapoczÄ…tkowaÅ‚o ono powojenny program pomocy Europie (European Aid Program), powszechnie znany jako Plan Marshalla (Marshall Plan). W celu administrowania tym planem na naszym kontynencie 16 kwietnia 1948 roku utworzono Organisation for European Economic Cooperation (OEEC), czyli OrganizacjÄ™ Europejskiej Współpracy Gospodarczej. Od nastÄ™pnego roku siedzibÄ… organizacji staÅ‚o siÄ™ Château de la Musette w Paryżu.
Dwa podatkowe cele, utworzenia OEEC można określić jako:
• opracowanie programu odbudowy i rozwoju współpracy gospodarczej paÅ„stw należących do organizacji oraz podziaÅ‚u Å›rodków finansowych przyznanych na odbudowÄ™ Europy planem Marshalla,
• opracowanie formuÅ‚y rokowaÅ„ i konsultacji ze Stanami Zjednoczonymi w sprawach dotyczÄ…cych Europy Zachodniej.
Plan Marshalla realizowany był w Europie w latach 1948-1952. Jednak po jego zakończeniu państwa wchodzące w skład OEEC postanowiły kontynuować współpracę, ukierunkowując ją głównie na liberalizację wzajemnego handlu, rozwój współpracy finansowej oraz w dziedzinie energii atomowej.
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (Organisation for Economic Cooperation and Development – OECD) zostaÅ‚a powoÅ‚ana do życia na mocy konwencji podpisanej 14 grudnia 1960 roku, a praktycznie zaczęła prowadzić dziaÅ‚alność od roku 1961. CzÅ‚onkami zaÅ‚ożycielami OECD byÅ‚o 20 najbardziej rozwiniÄ™tych gospodarczo paÅ„stw Å›wiata: Austria, Belgia, Dania, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Kanada, Luksemburg, RFN, Portugalia, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, USA i Wielka Brytania, które ratyfikowaÅ‚y konwencjÄ™ w 1961 roku oraz WÅ‚ochy po ratyfikacji rok później. W ciÄ…gu nastÄ™pnych lat do OECD przystÄ…piÅ‚y kolejne kraje: Finlandia (1963), Japonia (1964), Australia (1971), Nowa Zelandia (1973), Meksyk (1994), Czechy (19950, WÄ™gry i Polska (1996), Korea PoÅ‚udniowa (1996). W grudniu 2000 roku dołączyÅ‚a do nich SÅ‚owacja i tym samym liczba czÅ‚onków organizacji wzrosÅ‚a do 30.
Jak widać z powyższego harmonogramu przyjęć państw członkowski, od roku 1973 przez 21 lat nie przyjęto do OECD żadnego nowego kraju. W tym okresie organizacja stanowiła niejako zamknięty klub najbogatszych państw świata. Dopiero dołączenie do tego klubu Meksyku w 1994 roku spowodowało dalsze akcesje, rozpoczynając jednocześnie nowy okres w działalności OECD, który doprowadził do członkostwa 30 liczących się na arenie międzynarodowej państw, niekoniecznie najbogatszych. Świadczy o tym chociażby udział w organizacji Polski, Czech i Węgier.
Zgodnie z artykułem 1. konwencji z 14 grudnia 1960 roku do głównych celów organizacji można zaliczyć promocję polityki:
• majÄ…cej na celu osiÄ…gniÄ™cie najwyższego możliwego stopnia rozwoju i zatrudnienia oraz standardu życia w krajach czÅ‚onkowskich w warunkach utrzymania finansowej stabilnoÅ›ci,
• dążącej do rozwoju ekonomicznego czÅ‚onków i innych krajów niezrzeszonych w OECD,
• rozwoju Å›wiatowego handlu na drodze niedyskryminacji oraz w zgodzie z miÄ™dzynarodowymi zasadami.
Głównym więc zadaniem OECD jest koordynacja polityki społeczno-ekonomicznej krajów członkowskich, OECD ustanawia nie tylko wspólne zasady współpracy w różnych dziedzinach działalności, w postaci zaleceń, rezolucji, deklaracji czy umów, obowiązujących wszystkich członków, ale także jest forum, na którym odbywa się w wymiana informacji, poglądów i opinii między przedstawicielami krajów członkowskich raz kreuje się stanowiska OECD wobec polityki państw, które nie należą do organizacji. Każde państwo członkowskie traktowane jest w sposób równoprawny, niezależnie od posiadanego potencjału gospodarczego oraz wkładu finansowego wnoszonego do budżetu organizacji. OECD wywiera istotny wpływ na różne organizacji międzynarodowe, wykraczając poza obszar działania poszczególnych jej członków.
Struktura organizacyjna OECD
Najwyższym organem OECD jest Rada, w skÅ‚ad której wchodzÄ… przedstawiciele wszystkich paÅ„stw czÅ‚onkowskich, majÄ…cy – na podstawie artykuÅ‚u 7 Konwencji – takie samo prawo jednego gÅ‚osu oraz jeden przedstawiciel Komisji Europejskiej. Rada współpracuje z Sekretariatem i Komitetami. Rada ta zbiera siÄ™ jeden raz w ciÄ…gu każdego roku, na tzw. Sesji Ministerialnej, podczas której dyskutowane sÄ… raporty przygotowane wczeÅ›niej przez Sekretarza Generalnego i Komitety. Poza tym Rada zbiera siÄ™ na sesjach zwyczajnych, raz lub dwa razy w tygodniu, które to spotkania odbywajÄ… siÄ™ na szczeblu StaÅ‚ych Przedstawicieli wszystkich paÅ„stw czÅ‚onkowskich organizacji.
Rada OECD jest tym organem, w którym powstają wszystkie akty prawne organizacji. Rada może podejmować trzy rodzaje uchwał: decyzje (decisions), zalecenia (recommendations) oraz rezolucje (resolutions). Do kompetencji Rady należy także przyjmowanie nowych członków, jak również tworzenie komitetów, grup roboczych, konsultacyjnych i eksperckich oraz innych organów pomocniczych. Wszystkie prace Rady są prowadzone przez Sekretariat.
Ważnym organem wykonawczym OECD jest Komitet Wykonawczy składający się z 14 członków powoływanych przez Radę, którymi najczęściej są szefowie stałych przedstawicielstw państw akredytowanych przy OECD. Stałymi członkami Komitetu Wykonawczego są reprezentanci tzw. grupy G-7, czyli siedmiu najbogatszych krajów świata: Stanów Zjednoczonych, Japonii, Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Kanady i Włoch. Głównym celem działalności Komitetu jest przygotowywanie wniosków dla Rady na podstawie informacji otrzymanych od organów pomocniczych.
Przedstawiciele wszystkich 30 państw członkowskich OECD zgrupowani są w komitetach sektorowych, których działalność dotyczy m.in. ekonomii, handlu, nauki, zatrudnienia, edukacji oraz rynków finansowych. Obecnie w ramach OECD istnieje około 200 różnych komitetów, grup roboczych, oraz eksperckich. Każdego roku organizacja one setki spotkań, w których bierze udział około 40 tysięcy urzędników i przedstawicieli z krajów członkowskich.
Organem administracyjnym OECD jest Sekretariat, którego pracami kieruje Sekretarz Generalny, wybierany na piÄ™cioletnia kadencjÄ™. Obecnie obowiÄ…zki te – 1 czerwca 2006 roku - peÅ‚ni przedstawiciel Meksyku, Angel Gurria, który przewodzi także Radzie OECD, bÄ™dÄ…c jednoczeÅ›nie poÅ›rednikiem miÄ™dzy delegacjami narodowymi a Sekretariatem. Sekretariat OECD w Paryżu stanowi okoÅ‚o 2500 pracowników, wykonujÄ…cych zalecenia komitetów oraz Rady OECD. WÅ›ród nich znajdujÄ… siÄ™ prawnicy, ekonomiÅ›ci, naukowcy.
Poza czynnościami administracyjnymi Sekretariat przygotowuje posiedzenia Rady i Komitetu Wykonawczego oraz zajmuje się wydawaniem licznych publikacji statystycznych, ekonomicznych, edukacyjnych, technicznych, firmowanych przez OECD.
Pod auspicjami OECD działają poza tym inne organizacje:
• Dwie wyspecjalizowane agencje – Agencja Energii Atomowej (NEA) i MiÄ™dzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA), których celem dziaÅ‚alnoÅ›ci jest rozwijanie współpracy paÅ„stwa czÅ‚onkowskich w dziadzienie energii.
• Dwa oÅ›rodki naukowe – Centrum Rozwoju OECD oraz Centrum BadaÅ„ Naukowych i Innowacji (CERI).
• Centrum Współpracy z PaÅ„stwami NieczÅ‚onkowskimi (CCNM), powstaÅ‚e w 1998 roku.
--
Szwecja i język szwedzki
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Powstanie nowe superlotnisko?
Kobieta a mężczyzna – podstawowe różnice psycholo
[big]Znaczenie różnic kulturowych w zarządzaniu[/big]
Herbaty dla dzieci
Sony Ericsson K660i - test telefonu część 2 - by Marcel